Buna bucatarule , bine ai venit | Autentificare | Inregistreaza-te | Ai nevoie de ajutor?
Introdu-ti numele de utilizator si parola pentru a te autentifica.Dupa autentificare poti sa trimeti comentariul tau.

Sustine-ma

DACA CREZI,!!!
- ca ma sustii,
pune acest banner pe site/blog.
Retete si gust
Notă - să-mi spuneți în comentariu, dacă ai pus benerul meu
.
Nu uitați codul banner
Retete si Gust

Aici gasesti cele mai gustoase retete, imbunatatite, a mincarurilor de zi cu zi, din bucataria traditionala Romaneasca.

Retete si Gust

Aici gasesti cele mai gustoase retete, imbunatatite, a mincarurilor de zi cu zi, din bucataria traditionala Romaneasca.

Urmariti-le...Urmariti-le...Urmariti-le...

Prăjitura Rigo Jancsi

Retete si gust
Prăjitura Rigo Jancsi cu mousse de ciocolată – rețeta originală ungurească. Blat umed cu cacao, glazură de ciocolată și strat generos de cremă de frișcă și ciocolată.
Prăjitura Rigo Jancsi este una dintre cele mai fine creații ungurești de cofetărie. Este o rețetă standardizată.
Prăjitura Rigo Jancsi
Prăjitura Rigo Jancsi


Ingrediente:
Blat umed cu cacao
  • 140 g gălbenușuri, 7-9 buc
  • 210 g albușuri, 6-7 buc
  • 140 g zahăr
  • 110 g făină alba
  • 30 g cacao pudră neagră
  • un praf de sare
  • 1 plic de zahăr vanilat
  • 35 g unt
Crema:
  • 1 L de smântână pentru frișcă
  • 330 g ciocolată amăruie
  • 50 g zahăr pudră
  • un praf de sare
Glazura:
  • 200 g de ciocolată amăruie

  Mod de preparare:

Ganache

Primul lucru pe care l-am făcut a fost să-mi prepar baza cremei deoarece are nevoie de 30 de  minute de răcire. Am cântărit 400 ml de smântână pentru frișcă și i-am pus la încălzit într-o crăticioară împreună cu 50 g de zahăr pudră și un praf de sare. Am rupt în bucățele 330 g de ciocolată amăruie și le-am adăugat peste frișca fierbinte, trăgând cratița de pe foc. Am lăsat totul deoparte 5 minute apoi am amestecat bine cu un tel. Am obținut un ganache fin de ciocolată pe care l-am lăsat la răcit.

Blat

Ați remarcat că ouăle sunt date în grame, separat pentru gălbenușuri și albușuri. Un ou standard de 50 g are 20 g gălbenuș si 30 g albuș. Dar ouăle de azi au mase care variază între 50-75 g așa că va trebui să le spargeți, să le separați în 2 castroane și să cântăriți totul conform rețetei.
Am pus cuptorul la încins la 200 C cu ventilație. Am topit untul într-o crăticioară mică și l-am lăsat la răcorit. Într-un bol am pus gălbenușurile cântărite și un praf de sare. Le-am frecat cu un tel și am turnat peste ele untul topit și răcorit.
În bolul robotului de bucătărie am pus albușurile la bătut. Când au devenit spumoase și consistente am adăugat zahărul tos și pe cel vanilat și am continuat baterea. Albușul trebuie să fie tare, cremos, ca la bezea. Am turnat peste spumă compoziția de gălbenușuri și am mixat scurt, doar câteva secunde.
Am cernut împreună făina cu cacaoa, direct în bol. Le-am încorporat manual cu o spatulă, cu mișcări largi de sus în jos. Trebuie să lucrăm delicat pentru a nu pierde aerul acumulat în albușuri.
Am ales o tava de 30 x 40 cm pe care am tapetat-o cu hârtie de copt. Am turnat rapid compoziția de blat și am nivelat-o cu spatula. Nu trântim tava de masă pentru că pierdem aerul din albușuri!
Am copt blatul 12 minute la 200 de grade - cuptor preîncins.
Imediat după coacere am răsturnat blatul pe un grilaj de bucătărie și i-am dezlipit hârtia de copt de pe dos. Blatul trebuie să se aerisească. După răcirea completă l-am tăiat în 2 părți a 20 x 30 cm fiecare.

Crema

Am bătut cu mixerul sau robotul restul de 600 ml frișcă. Smântâna trebuie să fie foarte rece, să stea măcar 6 ore la frigider înainte de batere.
Între timp s-a răcit și ganache-ul de ciocolată. El trebuie să fie la temperatura camerei, nu se dă la frigider. În prima fază am scos 1/3 din frișca bătută și am pus-o în cratița cu ganache. Am amestecat delicat cu un tel ca să omogenizez cele doua componente.
Abia după aceasta am turnat conținutul cratiței peste restul de frișcă bătută din castronul mare și le-a amestecat lejer, cu telul si apoi cu spatula, cu mișcări largi de sus în jos. Crema este gata! Este spumoasă, lejeră dar are ținută. Ea se va întări la frigider - după umplerea prăjiturii Rigo Jancsi - datorită ciocolatei topite din compoziție.

Montarea

Am ales o tavă mai mică pe care am tapetat-o cu folie alimentară de plastic, lăsand margini mari pe toate laturile, margini care să-mi permită a doua zi să ridic prăjitura Rigo Jancsi din tavă. Am pus prima jumătate de blat pe fundul tăvii. Tava de exact 30 x 20 cm și înalțime de 7 cm.
Am turnat toată crema de frișcă cu ciocolată peste primul blat.
Am nivelat-o delicat cu spatula și am acoperit-o cu a doua jumătate de blat, pusă cu fundul în sus - adică cu partea pe care a fost lipită hârtia de copt. Întotdeauna fundul blaturilor se pune sus pentru ca este neted, mai ales că trebuie să și glasez prajitura Rigo Jancsi.
Am apăsat ușor cu palma ca să se așeze totul bine și tras marginile foliei de plastic astfel încât să acopăr cu ele suprafața prăjiturii - să nu se usuce până a doua zi. Am dat totul la frigider pentru măcar 8 ore sau peste noapte e cel mai bine.

Glasinarea

A doua zi am scos tava de la frigider și am ridicat cu ușurință prăjtura ajutându-ma de folia de plastic. Am așezat-o pe un fund de plastic curat și i-am tras folia de dedesubt. Se lucrează ușor deoarece prăjitura este tare, bine închegată.

Am cântărit 200 g de ciocolată amăruie și am pus-o într-o crăticioară așezată pe bain Marie. Am topit cu grijă ciocolată fără să o înfierbânt prea mult ca să nu se taie.
Am lăsat ciocolata un pic la răcorit, amestecând mereu în ea. Apoi am turnat-o dintr-o mișcare pe suprafața prăjiturii și imediat am nivelat-o cu un cuțit cu lamă lungă.
Prajitura e rece și ciocolata se va întări relativ repede așa că trebuie să ne mișcăm rapid.
Am lăsat prajitura Rigo Jancsi pe masa de bucătărie cam 10-12 minute.

Porționarea

Prăjitura Rigo Jancsi nu se poate porționa imediat după glasare pentru că ciocolata va curge și va mânji feliile. De aceea am așteptat 10-12 minute: ciocolata începe să se închege însă nu e încă tare.
Mai întăi am îndreptat marginile. Apoi am măsurat cu rigla și am marcat pe margine liniile pe unde voi tăia. Eu am împărțit prăjitura în 3 pe lung și în 4 pe lat. Cel mai important este să marcăm și tăiem foaia de sus! Daca reușim asta nu mai e nicio problemă și putem reveni ulterior pentru a tăia feliile complet, până jos.
Am lucrat cu un cuțit cu lama lungă, subțire și foarte ascuțită. Înainte de fiecare tăietură am trecut lama prin apa caldă și am șters-o cu șervețel de hârtie curat.
Nici nu mi-am bătut capul să tai feliile complet. Am băgat repede prăjitura la frigider pentru măcar 1 oră.

Servire

Prăjitura Rigo Jancsi se păstrează la frigider și se servește rece.
Retete si gust

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Spune-ti parerea si/sau propune imbunatatiri, despre/la acest articol.
Multumesc pentru comentariul tau.

Bine ati venit
Pe Retete si Gust

Comunitatea membrilor
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Printfriendly


Publicitate cu noi



Respectele mele pentru: "Vizitati acest blog!"
Retete si gust

Horoscop culinar

Uita-te pe
"Horoscop culinar"
, daca vrei - Dulciurile tale prferate - AICI!